گوگل چگونه از خلاقیت کارکنانش بهره می‌جوید؟

گوگل چگونه از خلاقیت کارکنانش بهره می‌جوید؟

منتشر شده در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

امین عابدین‌پور یگانه
امین عابدین‌پور یگانه کارشناس ارشد تولید محتوا و کپی رایتینگ

یکی از مهم‌ترین اهداف گوگل بهره‌برداری حداکثری از خلاقیت نیروی انسانی است، به‌طوری که مدیران ارشد گوگل به این موضوع به عنوان کارویژه نگاه کرده و همواره برای ارتقای آن برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام می‌دهند. برنامه‌ای که به صورت مستقیم در جهت افزایش سطح کارآیی نیروی کار در گوگل پیگیری می‌شود، خودکارسازی امور اداری و روتین روزمره‌ است.

خلاقیت، بسی بهتر از ساعت پرکردن

آن‌چه نیروی کار را، به خصوص نیروی کار متخصص را کلافه می‌کند و بهره‌وری‌اش را کاهش می‌دهد، گم شدن در هزارتوی کارهای روزمره و اداری است. کارهای اجرایی و هماهنگی‌های مختلف و کارهای تکرارپذیر در اجرای کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی به اندازه‌ای زیاد است که عدم اجرای صحیح آن تاثیر مستقیمی روی کیفیت پروژه‌ می‌گذارد.

از این رو، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل با توجه به این موضوع در دو ظلع، توسعه محصولات دیجیتال خودکار سازی امور و همین‌طور توسعه‌ی محتوای اثربخش سعی می‌کنند از یک سو با خودکار سازی امور اداری دست نیروهای خود را باز بگذارند و از سوی دیگر ذهن‌شان را توجه بیش از اندازه به امور پیش‌پا افتاده رها کنند.

گوگل این امر را از اول خوب می‌دانست

گوگل همواره یکی از شرکت‌های پیش‌رو در امر خودکارسازی بوده و نه تنها به این مسئله توجه مستقیم صرف کرده از سوی دیگر همه‌ی محصولات خود را طوری توسعه داده که نسبت به یک دیگر منعطف بوده و ارتباط تاثیرگذارد و اتصالات پایدار داشته باشند. همین امروز یکی از ویژگی‌هایی که گوگل را از دیگر رقبایش جدا می‌کند توجه به یک‌پارچه‌سازی محصولات است. هرچند باید توجه داشت که این موضوع به خودی‌خود ارتباط مستقیمی با اتوماسیون ندارد اما نشانه‌ی واضح و مبرهنی است از ذهنیت مدیران گوگل که چگونه به موضوع اتوماسیون نگاه می‌کنند.

پلتفرم iPaaS، راه بهره‌گیری از خلاقیت مذکور

پلتفرم‌های توسعه یافته‌ای مانند مِیک (Make) امروز جهت اتوماسیون اداری را به کل تغییر داده‌اند و مسیر جدیدی پیش روی این موضوع باز کرده‌اند که اتفاقا تاثیر گرفته از محصولات دیجیتال گوگل نیز می‌تواند باشد. به گزارش مرکز مطالعات بیلند شرکت‌های بزرگی مانند گوگل نیز در زمینه‌ اتوماسیون نوین گام‌های جدی برداشته‌اند و روی iPaaS سرمایه‌گذاری می‌کنند.

پلتفرم iPaaS می‌تواند جای خالی یک ترمینال مهم محصولات دیجیتال عمل و علاوه بر برقراری ارتباط میان انواع محصولات، مدیریت آن‌ها را در جهت خودکارسازی امور تکرارپذیر تسهیل کند.